کافه وام
کافه وام

کارت بانکی کهربا یا NFC چیست؟

از چند سال پیش در دنیا شیوه پرداخت کهربا «NFC» یا پرداخت با موبایل به جای پرداخت‌های سنتی یا کارت بانکی با سرعت زیادی در حال انجام شدن است. در این شیوه پرداخت شما به جای کارت بانکی، اپلیکیشن پرداخت بدون تماس یا همان«NFC» بانک را روی گوشی موبایل‌تان نصب می‌کنید. بعد هم کافی است به جای کارت بانکی، از ساعت هوشمند دیجیتال یا گوشی موبایل برای پرداخت یا تراکنش خرید استفاده کنید. یعنی به جای کشیدن کارت بانکی در دستگاه پوز، گوشی موبایل یا ساعت هوشمندتان را در فاصله‌ای کمتر از ۴سانتی‌متری دستگاه پوز می‌گیرید و پرداخت در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون وارد کردن رمز انجام می‌شود.

«NFC» چیست؟

NFC در حقیقت مخفف اصطلاح ارتباطات بی‌سیم کوتاه برد است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد با نزدیک شدن به هم متصل شده و انتقال اطلاعات – مانند پرداخت و خرید – را انجام بدهند. اولین کشوری که از روش پرداخت با موبایل برای خرید‌های فروشگاهی استفاده کرد، کشور ژاپن در سال 2006 بود. بعد هم دو کشور سنگاپور و استرالیا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به ژاپن اضافه شدند.اما این روش در سال‌های اخیر با محبوبیت زیادی بین کاربران مواجه بود و در سال 2023 نزدیک به 5.4میلیارد تراکنش بانکی از این طریق انجام شده است. حتی در کشورهای همسایه مانند ترکیه هم امکان استقاده از پرداخت با موبایل به جای کارت بانکی برای افراد وجود دارد.

 

مزایای استفاده از پرداخت با موبایل:

اما این روش پرداخت چه مزایایی دارد که با سرعت چشمگیری در دنیا رو به افزایش است. در ایران هم بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه کهربا و متصل شدن چند بانک به آن این سرویس را در اختیار مشتریان بانکی قرار داده است:

سهولت: دیگر چه کاری آسان‌تر از چسباندن گوشی موبایل به دستگاه پوز و همین!

سرعت: بیرون آوردن کارت بانکی و وارد کردن مبلغ خرید یا تراکنش و زدن رمز کارت بالاخره زمانبرتر از بردن گوشی موبایل کنار دستگاه و انجام شدن خودبه‌خودی تراکنش بانکی است.

امنیت: شیوه‌های کلاهبرداری زیادی براساس دستگاه پوز تقلبی یا اسکیمر وجود دارد که تمام اطلاعات کارت بانکی شما را ثبت و بعدا حساب بانکی را خالی می‌کنند. اما «NFC» چون تنها در فاصله‌ای بسیار کوتاه  (۴سانتی‌متر) فعال می‌شود، امکان دزدی یا کلاهبرداری از اطلاعات شما وجود ندارد.

نحوه انجام تراکنش بانکی از طریق تلفن همراه هوشمند

مشتریان بانک‌ها و دارندگان کارت‌های بانکی، برنامه هوشمندی که از سوی بانک مربوطه اعلام می‌شود را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب و راه اندازی و سپس کارت بانکی خود را روی آن برنامه ثبت می‌کنند.

ثبت کارت، تنها در مرحله اول انجام می‌شود و نیازی نیست که برای هر عملیات و تراکنش بانکی مجددا کارت بانکی، ثبت شود.

در مرحله تراکنش خرید، همانند تراکنش خرید در کارت‌های بانکی، مبلغ مربوطه روی دستگاه تراکنش پایانه فروشگاهی درج می‌شود و بعد از تایید مبلغ توسط خریدار یا پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که برنامه و کارت روی آن ثبت شده است به صورت غیر تماسی در کنار دستگاه پایانه فروش قرار می‌گیرد و بلافاصله عملیات تراکنش و تایید آن آغاز می‌شود.

سپس رسید الکترونیک خرید فروشگاهی هم روی دستگاه پایانه فروش و هم روی تلفن همراه هوشمند در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

 

عملیاتی شدن ۶ بانک در پروژه کهربا

با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده و مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر است. در حال حاضر شش بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

بی شک با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

منبع: رده ، فرارو

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[elfsight_whatsapp_chat id="3"]